De moeite waard: AZ Sint-Lucas lanceert nieuwe jobsite en employer brandingcampagne
Werken in de zorg is niet altijd gemakkelijk. Toch is het de moeite waard. Met die realistische maar hoopvolle boodschap lanceren we onze nieuwe employer brandingcampagne en vernieuwde jobsite. Met authentieke beelden en getuigenissen van eigen medewerkers tonen we wat het betekent om te werken in een uitdagende, maar warme omgeving en gaan we op zoek naar nieuw talent om mee te stappen in ons verhaal.
Een authentiek verhaal
De campagne vertrekt vanuit een eenvoudige waarheid: werken in de zorg is niet altijd gemakkelijk. Je hebt passie en doorzettingsvermogen nodig om de uitdagingen van de dag aan te gaan. Zonder die realiteit te verbloemen, leggen we de nadruk op de positieve dingen die het werken in ons ziekenhuis de moeite waard maken. Dat kan voor iedereen anders zijn. Voor de een is dat trots zijn om betekenisvol werk te leveren. Voor de ander omdat ze terechtgekomen zijn in een warme omgeving waar we nog goeiedag zeggen tegen elkaar.
"Tijdens de voorbereiding van de campagne ontdekten we hoeveel mooie verhalen er leven in ons ziekenhuis," vertelt Nancy Kimpe, diensthoofd HR. "Zoveel kleine gelukjes en grote vriendschappen, zoveel redenen waarom mensen elke dag met plezier gaan werken, ook al is het soms lastig. Zoveel dingen die het de moeite waard maken. Zo kwamen we bij onze slogan: de moeite waard."
Collega’s in de hoofdrol
Met deze campagne willen die vele verhalen in beeld brengen en zo op een authentieke manier tonen hoe het is om hier te werken. Om deze campagne te lanceren, ging onze cameraman het ziekenhuis rond met een simpele vraag: "Wat maakt het voor jou de moeite waard om in AZ Sint-Lucas te werken?" De video toont de collegialiteit, het plezier dat onze collega's scheppen in het patiëntencontact en in de mooie natuur rondom ons. Geen glossy beelden of opgepoetste verhalen, wel échte mensen met échte ervaringen.
Ook in de grafische uitwerking staan mensen centraal. De handgeschreven slogans, afkomstig van medewerkers zelf, geven elk beeld een persoonlijke toets: elk handschrift vertelt een verhaal.
"We zien dat veel ziekenhuizen kiezen voor flashy, flitsende, mediagenieke campagnes. Die hebben vermoedelijk handenvol geld gekost maar sterven al na enkele weken een stille dood" vertelt Maaike Spanhove, diensthoofd Communicatie. "Wij hebben bewust gekozen voor een bescheiden campagne, zonder tromgeroffel of vuurwerk, die we volledig zelf hebben ontwikkeld. Want we willen geen roze wolk of een tandpastasmile-beeld opwekken. We willen een realistisch, authentiek verhaal vertellen. Een verhaal van en voor de medewerkers, waarin iedereen zichzelf in herkent."
Nieuwe jobsite
De campagne gaat samen met de lancering van een vernieuwde jobsite: www.demoeitewaard.be. Bezoekers vinden er niet alleen actuele vacatures, maar ook verhalen, foto’s en video’s die een inkijk geven in het leven achter de schermen van het ziekenhuis. "We willen tonen wat werken bij AZ Sint-Lucas zo bijzonder maakt,” zegt Nancy Kimpe. “Wie hier terechtkomt, voelt snel: het is een warm huis waar mensen voor elkaar door het vuur gaan.”
Bezoek de jobsiteMet de nieuwe campagne hopen we ook nieuw talent aan te trekken.
Nood aan eerlijke wervingscampagnes
De zorgsector kampt vandaag met personeelstekorten, een hoge werkdruk en een dalende instroom. De vaak negatieve berichtgeving over de sector maakt het niet eenvoudiger om mensen warm te maken voor een job in de zorg.
In die context is een sterke, eerlijke employer brandingcampagne belangrijker dan ooit. "Zo’n campagne doet meer dan vacatures invullen: ze toont wat zorg écht betekent en welke voldoening ze biedt" vertelt Nele Verlaecke, directeur HR. "Daarnaast, en minstens even belangrijk, richten we ons op mensen die al in ons ziekenhuis werken. Want wie zich herkent in een positief, authentiek verhaal, blijft gemotiveerd om elke dag opnieuw het verschil te maken."